Menu

Folklorium

Folklorium is an exhibition made expressly for the Hotel Amare in Marbella.

It is inspired by the cartoons that Francisco de Goya painted for the tapestries destined to decorate the royal palaces. His works represented motifs from popular culture that illustrated how people lived in Spain at the time. With this idea, the works and installations have been created looking for contemporary references of Mediterranean culture, popular characters and native ways of life. “Gallina Ciega” (entrance work in the Hall) is a reinterpretation of a cartoon by Goya with the same name. It has been worked from the movement of the bodies as figures that, by working on the drawing of the forms, have been distorting .

There is an intention to dilute and build at the same time the pieces that, in their modeling process, have been condensing into an almost compact mass. The comic nuance comes as a result of the work of formal interpretation of the extras. It seems as if the reconstruction of the characters gets out of hand and is pushed into graphical disaster. Thanks to this, a new work almost entirely independent of the original Campeche scene of Goya’s Gallina Ciega is generated.
//

Folklorium es una exposición realizada expresamente para el Hotel Amare de Marbella.

Está inspirada en los cartones que Francisco de Goya pintó para los tapices destinados a decorar los palacetes reales. Sus obras representaban motivos de la cultura popular que ilustraban el modo en cómo se vivía en la España de la época. Con esta idea se han ido creando las obras e instalaciones buscando referencias contemporáneas de la cultura mediterránea, los personajes populares y modos de vida autóctonos. “Gallina Ciega” (obra de entrada en el Hall) es una reinterpretación de un cartón de Goya con el mismo nombre, Se ha trabajado a partir del movimiento de los cuerpos como figuras que, al trabajar el dibujo de las formas se han ido distorsionando.

Existe una intención de diluir y construir al mismo tiempo las piezas que, en su proceso de modelaje, se han ido condensando en una masa casi compacta. El matiz cómico viene a raíz del trabajo de interpretación formal de los figurantes. Parece como si la reconstrucción de los personajes se fuese de las manos y es empujado al desastre gráfico. Gracias a esto se genera una nueva obra independizada casi en su totalidad de la original escena campechana de la Gallina Ciega de Goya.

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!